tantenpahammarstromsfisk.se

Prinsen dyker äntligen upp!

Publicerad 2016-09-06 18:02:34 i Mat,

Jag vaknade för sent, alldeles för sent.
Gårdagens middag hade slutat nere på stanstan så huvudvärken var ett faktum.
Om tio minuter skulle jag träffa Johan nere på Sivletto för en söndagsfika så det vara bara att slänga sig upp på "Gula Faran".
Drog på mig en gammal urtvättad Ramones t-shirt och slängde en hastig blick i spegeln.
Såg ut som Robert Smith i The Cure med håret på ända och mascarasvart under ögonen men det fick kvitta.
Det var ju "bara" Johan..
 
Satt och fikade som bäst, mycket musik & filmprat som vanligt, när jag slängde en blick mot trappan.
Ner kom en riktig "växelkassa"..
För er som inte är bekanta med ordet "växelkassa" ska jag säga att om du hör oss säga det i butiken när du kommer in så ska du sträcka lite extra på dig.
Hojtar vi "Har du kollat växelkassan?" är det en riktig goding som är inne i butiken..
 
Nåväl, hur som helst gick växelkassan fram och kramade om Johan, sträckte fram handen till mig och presenterade sig som Lennart.
Själv hävde jag mig över bordet så både kaffe & syltkakor rök..
"Pernilla" pep jag fram..
Inte ofta som jag blir mållös men nu blev jag det.
Jag skulle kanske ha tagit den där duschen?
 
Timmarna for i väg och det var dags att bryta upp.
Lennart föreslog att vi skulle ses igen på Rocket Room ett par veckor senare och jag var inte sen att tacka ja.
Nu i efterhand förstår jag hur stort det var för Lennart som aldrig och då menar jag aldrig går på sådana tillställningar, dels pga kraftig tinnitus och tycker han gjort det så det räcker, föreslog det.
 
Gick ut på Malmgårdsvägen för att ta följe en bit, jag skulle till butiken för att slå på vår tusen år gamla ismaskinen som var min söndagsuppgift då jag bodde i närheten.
"Fiskaffär?" sa Lennart frågande.
"Min faster Anna-Lisa & hennes man Sigge hade en fiskaffär här på Söder för längesedan"
Vad är oddsen på att det skulle vara vår butik?
Så med andra ord var Lennart kusin med Robban som mina föräldrar köpt butiken av.
Robbans mamma Anna-Lisa var den som tog över butiken som Elsa Hammarström startat 1921.
Jag hann träffa henne ett par ggr innan hon gick bort, hon var nöjd över att det var tjejer som drev butiken.
"Nu skulle det bli ordning igen" som hon sa en gång.
Måste säga att hon var en fantastisk kvinna, så glad över att få träffa henne ett par ggr.
 
Vi skildes åt, jag gick hem och tog den där välbehövliga duschen innan det var dags att möta upp andra vänner på Östgötakällaren där det då alltid intogs söndagsmiddag.
Enda jag kunde tänka på var Lennart.
Ses om ett par veckor?
Ville ju träffa honom i morgon, som senast...
Patrik, som jag åt middag med tyckte bestämt att jag skulle vänta tre dagar innan jag hörde av mig för att inte verka för angelägen...
Vaddå för angelägen?
Fanimig aldrig varit angelägnare!!
Skickade i väg ett sms och frågade försynt om han inte tyckte det var lång tid med tre veckor?...
Efter vad som kändes som tusen år fick jag svar.. 
Jo kanske lite väl lång tid löd det.
På tisdagen sågs vi igen och sedan dess är vi tillsammans.
 
I år passade jag på att fria på skottdagen, var så nervös hela dagen, vi hade åkt till Köpenhamn för att fly Lennarts 50-års dag. På kvällen friade jag, smålurig efter att i min nervositet druckit bubbelvin hela dagen då vi inte kunde inte komma fram till hotellet fort nog.
Stod där med röda kinder, toppluvan på sned och frågade om han ville gifta sig med mig?
 
Vilket han  ville , så den 22 maj i Eskilstuna slog vi till. En stad  som ingen av oss har någon som helst anknytning till men det var ledigt i rådhuset.. 
Romatiskt värre:)
 
Så nu är jag  gift med förrförra butiksägarinnans brorson.
Så visst har väl butiken stannat i släkten i bra många år? ;)
 
Ps ska även säga att jag behöll mitt efternamn, Gillberg men i folkmun går vi under Gasen & Bromsen..
Inte svårt att gissa vem som är vem va?
 
/Pernilla
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-09-06 20:37:13

Härlig historia

Svar: Tack snälla!!💙
Pernilla Gillberg

Postat av: ingvar

Publicerad 2016-09-06 22:24:41

så jävla jävla underbart
jag blir alldeles varm i själen
och lite gråtmild
och du skriver så otroligt levande och bra

hälsar ingvar från ett kvällsvackert Hälsingborg

Svar: Tack så himla mycket, överväldigad över responsens!! 💙 Hoppas bara jag kan hålla liv i detta...😳
Pernilla Gillberg

Postat av: Hasse Johansson

Publicerad 2016-09-07 11:21:09

Underbar historia och jag kan bara instämma i Ingvars ord här ovan att du skriver otroligt levande och bra. Jag blev også varm i själen och kände att det började rycka i tårkanalerna.

Svar: Tack snälla du! Gläder mig ofantligt!! 💙💙💙
Pernilla Gillberg

Postat av: Karin

Publicerad 2016-09-09 15:35:53

Puh...! Grattis!
Spännande berättad story och jösses, fiskaffärer måste vara något som går i familjen.

Svar: ;)Blir nog lätt så, man ser till att ungarna jobbar:)
David, Ullis son har jobbat en hel del hos oss men han har fått för sig att "säsonga" till vårt förtret..
Pernilla Gillberg

Postat av: Karin

Publicerad 2016-09-09 16:32:04

PS. Nu har jag lagt till dig i min blogglista. Och här är länk till månadens lördagstemavärd.
http://olgakatt.blogspot.se/2016/09/lordagstema-darfor-odlar-jag.html
Häng på!

Svar: perfekt! Och tack, du får bli min coach, behöver nog det:)
Pernilla Gillberg

Postat av: Marie Öhnell

Publicerad 2016-09-12 10:01:24

En sån solskenshistoria! Lika roligt att läsa om er som att komma in och hälsa på i butiken, ni måste ha gått charmkurs allihopa! :D
Själv gav jag maken 2 alternativ vad det gäller giftermål. Antingen skulle vi köpa julklappar till varandra eller så gifter vi oss. Han tog alternativ 2. Vilket jag är så himla glad för, vi firar 20 år som gifta i år! Ses snart!

Svar: Tack, ja det är en verklig solskenshistoria, lyckligt lottad!20..Grymt bra jobbat!
Hoppas Bromsen står ut med mig i 20 år..
Kram på er!
Pernilla Gillberg

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Pernilla Gillberg

Matvrak på +++23 som äter och dricker oavbrutet.. Äger och driver Hammarströms Fisk i Stockholm sedan 10 år tillsammans med Ulrika Högberg. Världens roligaste ställe i min utsago. Häng på och se vad vi gör där vettja! Väl mött/ Pernilla

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela