tantenpahammarstromsfisk.se

Oväntat besök....

Publicerad 2016-10-05 18:18:30 i Mat, kontroll, nervös,

Jaha då var det dags igen...
Man blir alltid lite kallsvettig när vad man tror är nästa kund i kön presenterar sig som XXX från livsmedelskontrollen....
Trots att vi haft panget i 10 år nu och "klarat" oss hela tiden så blir man nervös...
Visst har vi fått några små anmärkningar genom åren, sist var det att det inte fanns slängar på brödet som stod i kylen för att kalljäsas... 
I mitt tycke nonsenssaker... 
 
Nu är det lite så att skillnaden mellan kockar och kockar faktiskt är hur dom jobbar och då menar jag inte hur de skalar lök utan hygienen och kunskapen om hur man hanterar råvarorna.
Snabb nedkylning, rena skärbrädor eller allmänt bra koll på hur man arbetar rent och snyggt.
 
Kockar med uppknäppta kockrockar går fetbort till exempel... 
Eller som jobbar med dåliga arbetsskor..
Ullis brukar säga att man ser på kocken vid första mötet om det är något att ha på hur de knäpper rocken och vad de har på fötterna..
Stämmer faktiskt...
 
Men åter till dagens eskapader...
Strax efter lunch stod hon alltså där och Pernilla blev som vanligt nervös.
Men vi hade gjort vår läxa så när som på inte märkt ut det latinska namnet på fisken.
Trodde nästan hon skojade men det gjorde hon visst inte.
Vem fan bryr sig?frågade Pernilla kanske lite för snabbt...
 
 
Trots hur mycket vi än har att göra så har vi eller rättare sagt Ullis sammanställt kyltemperaturer, sparat alla ostronetiketter så om, ta i trä, något skulle gå knas kan man spåra exakt varifrån det dåliga ostronet kommer ifrån. Dokumenterat temperaturer på fisken när den kommer på morgonen.
Hållit koll på att det inte åker in varma varor i svalen när det redan står avsvalnade grejer där.
Så hon har gjort sin läxa!

När man har en butik som nästan är hundra år gammal, lokalerna har gått hårt åt bitvis men ändå klarar sig utan anmärkning så kan man inte bli annat än jävligt nöjd...!
 
Sedan ska jag tillägga att jag är hemskt glad över att vi har livsmedelskontroller, så mycket kokosnötter som driver restauranger och mataffärer utan ha en susning av vad de håller på med..
Finns krogar som jag skulle ha betalt för att äta på...
 
Hört så mycket historier om hur det går till på vissa mindre nogräknade krogar att man blir mörkrädd...
 
Jonas ,en vän till mig skulle tjäna lite snabba pengar innan han ryckte in i lumpen så han skulle jobba på en krog vid Fridhemsplan med plankstek som specialitet... (var inte igår som du förstår)
Han började ana oråd efter att krögaren först smält ner gamla använda bregottpaket som gästerna inte skrapat ur ordentligt för att återvinna i potatispurén som han för övrigt hade  gurkmeja i för att det skulle se gult ut och det var billigare än äggula...
När första bongen/beställningen kom tyckte krögaren att Jonas skulle återanvända ett stycke kött som en gäst inte orkat äta upp "för det syns ju ändå inte då det ska på bearnaise"...
Det var då Jonas tog av sig förklädet och tackade för sig..
 
Så i mitt tycke är det betydligt bättre att lägga en extra slant när man går ut och äter så man vet vad man får...
Säger det igen, hygien i köket är A & O....
Visst kan det vara rörigt hos oss men lite koll har vi allt! 
 
Så nu ska jag ta mig ett glas vin när jag kommer hem, det är jag värd!
 
"Bra att dom kommer men roligare när dom går" som Ullis sa till XXX på  livsmedelsverket...
XXX skrattade lite när hon gick och sa att det var klart en av de trevligare butiker hon varit i!
Hon menade personalen då va? ;)
 
Ha det!
/Pernilla
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Pernilla Gillberg

Matvrak på +++23 som äter och dricker oavbrutet.. Äger och driver Hammarströms Fisk i Stockholm sedan 10 år tillsammans med Ulrika Högberg. Världens roligaste ställe i min utsago. Häng på och se vad vi gör där vettja! Väl mött/ Pernilla

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela