tantenpahammarstromsfisk.se

Hur tre spättor blev två spättor

Publicerad 2016-08-17 20:37:00 i Mat,

 
Ja "Kör bara Kör" var som sagt mitt motto.
 
Innan vi köpte Hammarströms fisk i oktober -06 så frilansade jag runt som kock/bartender/fritidsledare(hör & häpna men jag stormtrivdes med dessa malplacerade ungdomar).
Då som nu var det ett skriande behov av krogpersonal, det finns ungefär lika mycket kockjobb som det finns fimpar i Björnsan. (kanske inte den bästa metaforen men du förstår vad jag menar..)
Hade som mest 6 st jobb då jag hade svårt att säga nej, det var inte pengarna som var det viktiga utan svårigheten att säga nej. Har även alltid gillat att jobba så det gör kanske inte saken bättre..
 
Så varje morgon vaknade jag tidigt, satte upp på "Gula Faran" en gulprickig monark från -73 därav namnet men även att jag hade klippt en klase japaner som stod precis i slutet av Slussen, precis där man fått upp bra fart du vet..
(Måste inflika en anekdot om syster Therese som cyklade på en gående konstapel vid Torsgatan när hon cyklade mot rött.
Konstapeln  sa barskt att "hon visste väl att man kunde bli av med körkortet?" "Nja det gjorde ju inget då hon ändå inte hade något körkort."
Konstapeln skrattade lite åt Therese som glatt cyklade vidare med konstapeln skrikandes "Du har fortfarande rött!!")
 
Nåväl, mina dagar började tidigt och slutade alldeles för sent för att gå hem efter jobbet var inte heller att tänka på.
Man skulle ju träffa alla 10000 vänner man hade.
Något som jag också lärt mig skilja på numera, vänner & bekanta..
 
Så när Hammarströms gick i lås kändes det som en lättnad men jag var också på god väg att gå i lås..
Aldrig mått så dåligt som då vilket är en paradox, då allt borde ha gett med sig men det var som om allt lättade och allt släppte..
Dessvärre resulterade det i bråk och då i synnerhet mellan mig och Therese. Vi tog strid om precis allt.
 
Precis allt!
I efter hand förstår jag ju att mycket berodde på hur jag mådde. Och att ha firma med familj är inget jag rekommenderar..
Stackars Ullis som stod i mitten, hade jag varit henne hade jag dragit en kastrull i huvudet på oss båda samt bett oss flyga men hon kämpade på. Tack & lov.
 
En annan sak som jag då tyckte var jobbig, det var att leva ensam. Ullis hade sin Patrik, Therese hade sin Robban.
Själv pussade jag på pojkar i hopp om prinsar men det var bara grodor där ute.
Inser nu att det är svårt att hitta någon att tycka om när man inte tycker om sig själv..
Efter att ha stått i duschen i 1,5 timme en kväll insåg jag att jag behövde hjälp och det av någon som kan.
Kan på riktigt.
Ringde Rosenlund, satte upp på Gula Faran och fick träffa Martin, min räddare som jag gick hos i över ett år..
Efter någon månad pratade han om "lyckopiller" något som jag också snabbt avfärdade men även den tanken fick gro..
Det blev min stora räddning kan jag säga idag.
 
Dock hade min & Therese relation redan fått sig en så kraftig törn att det var svårt att rädda.
När Therese sedan blev gravid och födde Tuva i december -07 föll det sig så att vi köpte ut henne.
Något som alla parter vill där och då.
Trist på ett sätt men det blev ändå  en ny början, både för mig och även för Therese samt vår relation.
Och idag kan jag säga att Tuva är en av mina bästa vänner, hon älskar att "leka affär" hos oss.
 
Hade ekorrhjulet fortsatt hade jag garanterat gått in i väggen, glad att jag hade mina vänner då som tog tag i mig när jag duschade alldeles för länge.
Men prinsen lös fortfarande med sin frånvaro.
 
 
/Pernilla på Hammarströms 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-08-18 03:44:51

Cliffhanger🤗

Svar: Jepp!;)
Pernilla Gillberg

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-08-18 07:01:11

så spännande lösning - värsta deckaren. vill ha nästa kapitel NU/ingvar

Svar: Det kommer, snart...
Pernilla Gillberg

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Pernilla Gillberg

Matvrak på +++23 som äter och dricker oavbrutet.. Äger och driver Hammarströms Fisk i Stockholm sedan 10 år tillsammans med Ulrika Högberg. Världens roligaste ställe i min utsago. Häng på och se vad vi gör där vettja! Väl mött/ Pernilla

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela