tantenpahammarstromsfisk.se

Hur allt började del 1

Publicerad 2016-08-11 20:29:14 i Mat,

 
En morgon för 11 år sedan satt jag som vanligt med min kaffe & DN och läste platsannonserna. Min gamla vän Pelle Johansson på Ulla Winbladh sökte vidare efter personal, något han gjort ett tag. Själv frilansade jag som kock på krogar, turnerade med bla Ulf Lundell/Gyllene Tider. Hade som mål att åka med ett band jag gillade men insåg ganska snabbt att varken Bob Hund eller Freddie Wadling skulle ha den budget för egen catering. Jag drog i väg ett mess till Pelle om han ville ha hjälp? Hann knappt trycka på send innan han ringde. Kunde jag börja i morgon? Nja kanske ses över en lunch först? Kl 12 i morgon? Ja skrek han rakt ut varpå jag frågade om jag skulle ta med min kocksyster också? Ja!kom det igen... Avslutade med att förvissa mig om att Pelle inte glömt av min förkärlek till bubbelvin..
 
Klockan 12 dagen efter klev vi in på Ulla Winbladh, möttes av Christer Roth vid hovmästarpulpeten som sig bör. Nils-Emil håller hov vid ett hörnbord, också som sig bör. 
Riktigt känner Ullas närvaro bland det uråldriga klientelet,jag älskar det! Lunchen avlöpte väl och vi skulle jobba extra vid behov.
 
Det var då och där jag lärde känna Ullis som tillsammans med legendaren Mats Öhrn styrde och ställde i köket.
Tycke uppstod och syster Therese blev kvar och själv rörde jag mig vidare på nya äventyr.
Ullis var lite på gång från "Ulla" där hon varit i 14 år men hittade ingen bra lokal för att leka på egen hand. Min syster Therese har alltid varit inne på att köpa fiskaffären då våra föräldrar som hade den innan ville sälja. Själv kunde jag inte förstå tjusningen med att ha eget, hade haft två fik innan och ansåg det var lika skoj att ha eget som att ha sommarstuga dvs en jävla massa jobb man inte vill hålla på med såsom klippa gräs eller fakturera.. 
 
Dagen kom då de ville sälja men kravet var att det skulle vara både jag & Therese.. Aldrig blev mitt spontana svar. Efter viss mognad kunde tanken växa och jag kanske skulle kunna vara med OM Ullis var med.. Nu var det pappas tur att inte vara helt nöjd men det fick väl gå... 
 
 
1 oktober 2006 alltså för 10 år sedan i år klev vi in på Ösgötagatan 31 och vi är kvar men det var inte helt friktionsfritt i början, inte alls men det blir i nästa avsnitt... Ha en grym kväll säger Pernilla på Hammarströms fisk
 

Kommentarer

Postat av: Jass Lelle

Publicerad 2016-08-11 20:57:18

☺ Fin läsning. Tack!

Svar: Puss!
Pernilla Gillberg

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-08-11 21:10:40

Tack själv!

Postat av: Linda

Publicerad 2016-08-11 21:28:42

När kommer fortsättningen?!

Svar: Snart! 😳
Pernilla Gillberg

Postat av: Irene Sjögren

Publicerad 2016-08-11 22:13:20

Ni/du förvaltar butiken väl! Ni gör det bra! Jag var med och byggde vidare på Hammrströms anda 1986-2001. Hälsa Nisse! //Irene

Svar: Tack söta Irene! Och du,hälsa Robban! 💙💙
Pernilla Gillberg

Postat av: Karin

Publicerad 2016-08-12 09:44:51

Vad kul att få veta lite mer om hur du hamnade i min favvoaffär – vilken tur att det blev som det blev!

Och välkommen tillbaka efter semestern önskar en annan bloggerska som skriver om er alltemellanåt.

Svar: Ja jag ska göra mitt bästa... Kul med så positiv respons men det känns fortfarande läskigt... Var hittar jag dig för tips och trixs?;)
Pernilla Gillberg

Postat av: nallenfr

Publicerad 2016-08-12 11:21:04

Kul läsning, ser fram i mot mera

Svar: Ja jag ska ta mod till mig. Lite överväldigad över responsen! Tur jag har er!
Pernilla Gillberg

Postat av: Jan Wirström

Publicerad 2016-08-12 12:18:35

Kul läsning, i början på 60-talet!! (så gammal är jag....) så jobbade min klasskamrat Lennart Andersson, han var väl 11-13 år gammal, som fiskbud. Dvs han cyklade hem med hemmafruarnas köpta fisk, för det fick han tio och 25 öringar. Han hade ett helt kassaskrin med småmynt. Jag var grymt avundsjuk.

Svar: Men sen blev du ju egen själv, Janne!:) och det som inte finns på Wirströms behöver man inte!;) Du skulle ha anektdoter om hur det varit i kvarteren när du var ung! Vad gammal du lät, det var inte meningen!:)
Pernilla Gillberg

Postat av: Karin

Publicerad 2016-08-13 14:34:03

Hej igen,

Du hittar till min blogg genom att klicka på mitt namn ovanför kommentaren. (När namnet är blått är det kopplat till en URL eller bloggadress.)

Eller här: www.karinenglund.com

Svar: Åh vilken sida! Jösses vad jag har mycket att lära mig... Och ett lite extra hej nu när jag vet vem du är;) Svårt med namn men ansikten, mycket bättre för Pernilla. Men hur lägger jag till dig mer permanent då? Liksom följer dig?
Pernilla Gillberg

Postat av: Karin

Publicerad 2016-08-13 17:14:55

Tack! Det har ju tagit några år att hitta knepen, men det är kul och man lär sig nytt hela tiden.

Men oj - jag vet inte riktigt hur man gör för att följa. Följer ingen själv heller, mer än att jag går in och kollar regelbundet på dem som jag har lagt upp i min bloggroll (och apropå det måste jag ju lägga till dig!). På det där området är jag nybörjare. RSS, kanske?

Postat av: Karin

Publicerad 2016-08-13 17:14:56

Tack! Det har ju tagit några år att hitta knepen, men det är kul och man lär sig nytt hela tiden.

Men oj - jag vet inte riktigt hur man gör för att följa. Följer ingen själv heller, mer än att jag går in och kollar regelbundet på dem som jag har lagt upp i min bloggroll (och apropå det måste jag ju lägga till dig!). På det där området är jag nybörjare. RSS, kanske?

Postat av: Karin

Publicerad 2016-08-13 17:15:43

Heh... blev det lite stereo där?

Postat av: Jan Wirström

Publicerad 2016-08-13 18:51:33

Hej igen, åh, vad jag gillar hårt arbetande småföretagare och med suverän marknadsföring. Vi som nöjda o glada kunder är de allra bästa ambassadörerna. Tänk om alla butiker jobbade så. Men å andra sidan om alla var bäst så skulle det bli besvärligt, om ni förstår hur jag menar......
Kämpa på!

Svar: Verkligen håller hårt med dig, nöjda/glada kunder är det optimala målet!
Pernilla Gillberg

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Pernilla Gillberg

Matvrak på +++23 som äter och dricker oavbrutet.. Äger och driver Hammarströms Fisk i Stockholm sedan 10 år tillsammans med Ulrika Högberg. Världens roligaste ställe i min utsago. Häng på och se vad vi gör där vettja! Väl mött/ Pernilla

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela