tantenpahammarstromsfisk.se

Jag blir så trött.....

Publicerad 2017-03-07 10:30:54 i Mat, blirsåtrött, dumheter, lax, norskfisk, strömming, surtanten, östersjön,

Världens mest utskällda råvara, den norska laxen...
 
Ja det skulle väl kanske vara kycklingen som är värre men den diskussionen behöver jag sällan ta..

Helvet  vad folk kan vara rädda för den norska laxen!
Hade en kille inne häromdagen och frågade om svensk lax. Svarade som jag brukar att "vi bara tar hem på beställning då jag vet av erfarenhet att den inte säljer.."
ALLA vill ha svensk lax tills den ligger bredvid den norska som ser så mycket trevligare ut trots matad med fiskfoder.
Hans argument till att köpa svensk lax var ämnet som den norska laxen matades med för att undvika explosionsrisk...
Trodde kanske han skojade och svarade "Ja men det är väl bra så det inte blir så hett i munnen?"
Han tittade på mig som om jag var idiot och köpte en bit norsk lax...
 
Men kännde att det här måste jag ju kolla upp,låter ju helt galet?
Mailade min gode vän Line på Norges Sjömatsråd (stackars Line, hon får mycket märkliga frågar av mig).
Det visade sig att han delvis hade rätt...!
 
I laxfodret tillsätts ett ämne som heter Etoxikin som motverkar att fettet i fodret oxiderar.
Om man inte tillsätter Etoxikin förekommer en brandrisk i samband med transporter.
 
Ja jag vet, det låter helt galet!
Livsmedelskontroller har  visat ett etoxikinet överförs till laxfilén vilket så klart inte är bra men det intressanta är då om hur mycket som överförs och hur skadligt det fakiskt är...
 
I genomsnitt överförs 0.003-0.004mg/kg. 
WHO har satt ett accepterat daligt intag på 0.005mg per kilo kroppvikt per dag!
Så väger du 70 kg kan du alltså äta 0.35 mg etoxikin per dag!
En stor portion på 300 gram lax innehåller mindre än 15% av det accepterade dagliga intaget..
Du kan alltså äta 1 kg odlad lax i veckan utan några som helst problem!
 
Men gör vi det då?
Trots att livsmedelsverket rekommenderar att äta fisk 2-3 ggr i veckan och då  gärna fet fisk är det nog inte så många som gör det.
Gör du?
 
Skulle gärna se tester på vad den svenska laxen från Östersjön innehåller och sätta det i paritet till den Norska.
Strömming ska man ju vara restriktiv med, är du tjej och ska skaffa barn bör du inte äta strömming mer än 2-3 ggr per år. Per år!
Samma sak gäller den svenska vilda laxen. Har du kommit över barnaåren kan du äta 1 gg i veckan men inte heller ge det till halvfigurerna mer än 2-3 ggr per år...
Så snälla, sluta tjata om den svenska laxen!
Jag kommer inte ta in den till butiken...
Vad är lite etoxikin mot miljögifterna i Östersjön?
 
Och åter killen killen i butiken, han hade visst rätt men sedan när han skulle gå gick hans matkasse sönder och varorna han hade handlat i en annan mataffär föll ut...
Frusen köttfärs av okänt urspung, "multivitaminjuicedryck", fun light ( en bekant till mig skulle göra reklamen för dom för ett par år sedan och hade huvudbry för det fick inte förekomma någon som helst frukt/bär i reklamen för det fanns inte någon som helst tillstymmelse till frukt/bär i produkten) micropopcorn (massa härlig palmolja! Väldigt avancerad matlagning att poppa popcorn...) och sedan i min värld det värsta av allt, margarin av tyskt märke..
Men oroa oss för färsk norsk lax det kan vi göra!!!
 
Jaha där var surkärringen tillbaka men ibland blir jag så trött på folk som inte tänker....
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Pernilla Gillberg

Matvrak på +++23 som äter och dricker oavbrutet.. Äger och driver Hammarströms Fisk i Stockholm sedan 10 år tillsammans med Ulrika Högberg. Världens roligaste ställe i min utsago. Häng på och se vad vi gör där vettja! Väl mött/ Pernilla

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela