tantenpahammarstromsfisk.se

Hopplös..

Publicerad 2016-12-09 08:18:48 i Mat,

Hej.........
En lite skamsen Pernilla här som märker att jag varit saknad.. Mitt problem är att tiden helt enkelt inte räcker til.
Vi är övertygade om att Elsa Hammarströms går igen och drar fram klockan här.
Men vi kämpar på men det här med bloggandet har kanske fått stryka med..
 
Nu stundar ju julen som bekant, en av våra absoluta högtider och en favorit hos mig. Min jul brukar dock vara väldigt lugn. Jag & Lennart brukar dela på oss, han firar med sina gamla föräldrar och jag hos min syster med familj och våra föräldrar.
Som traditionen sig bör brukar jag somna i deras soffa med min älskade systerdotter liggandes framför mig tittandes på Kalle Anka. Lagom när tomtarna målar sitt schackbräde så sover jag för första gången.. Nu förstår jag helt plötsligt min far som också somnade på den tiden då han körde fiskaffär..
 
Men som sagt, en favorit högtid!
Kan vara för jag älskar sill/strömming/lax. Lutfisken kan jag dock vara utan, som jag brukar säga "Varför äta torkad, upplött fisk när man kan äta färsk?" Men kanske också en sån sak som jag lär mig uppskatta när jag blir vuxen?
En annan sak med julen är att vi får så mycket kunder vid den här tiden, folk som ätit julmaten på julfester och med det söker upp oss för de varit så nöjda. Bästa betyget man kan få är när folk kommer på rekommendationer!
 
Idag är det dock en annan "högtid" här hos oss. Som kanske känns en smula förlegad men när vi tog över hade vi en drös gamla tanter som kom in vid nobel och köpte hummer/smörgåstårta för att klä upp sig och titta på Nobelfesten på tv. Lite rart måste jag säga! De gamla tanterna har försvunnit en efter en men vi bibehåller den traditionen och sänker alltid hummerpriset till nobel så i dag & i morgon kostar hummern 240:- st.
 
På tal om söta tanter så var jag eller butiken med en kortis i en dokumentär om Micke Nyquist för någon vecka sedan. Såg den inte själv vid sändningstiden så jag kunde inte begripa var alla tanter kom ifrån som hojtade "Här är det Berit, jag känner igen mig" :)
Så de var på "Mickejakt" och letade.. Rart måste jag säga och han blev väldigt nöjd när jag berättade det för honom!
 
Ja dessa älskade tanter och farbröder!  Om Elsa fortsätter dra fram klockan i den här farten är jag snart också 75 år...
Finns risk att jag kommer gå här tills jag är 75 för jag älskar verkligen mitt jobb/butiken/kunderna & Ullis , mitt egna pucko!!
Kram på er och vi hörs snart igen, jag lovar!
 
/Pernilla
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Pernilla Gillberg

Matvrak på +++23 som äter och dricker oavbrutet.. Äger och driver Hammarströms Fisk i Stockholm sedan 10 år tillsammans med Ulrika Högberg. Världens roligaste ställe i min utsago. Häng på och se vad vi gör där vettja! Väl mött/ Pernilla

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela